Velkopopovický Kozel slaví 90 let od své oficiální registrace

5.3.2012 Velkopopovický Kozel

Ačkoliv je historie Velkopopovického pivovaru starší, počítá se od roku 1874, slaví letos Velkopopovický Kozel významné výročí – 90 let od registrace značky. Název společně s vyobrazením typického maskota byl úředně zaregistrován až po první světové válce, 1. března 1922. Majitele pivovaru k tomu vedl stoupající význam reklamy na tehdy silně konkurenčním pivním trhu. Reklamní tabuli, která se stala prvním vizuálem značky, namaloval podle legendy neznámý francouzský malíř, který na cestách za inspirací zavítal do pivovaru ve Velkých Popovicích.

Název Kozel odkazuje na obecné označení tmavých silných piv. Toto označení druhu piva má původ ve staré německé tradici výroby piva spodním kvašením, které se navíc vařilo velmi silné, aby vydrželo v dobré kvalitě při dlouhých transportech na formanských vozech. Touto technologií proslulo dolnosaské městečko Einbeck. Označení piva podle tohoto města se postupně zkomolilo na ein Bock (kozel) a pod tímto názvem se rozšířilo po řadě zemí.

Kozel si brzy získal výraznou pozornost, zmínky a odkazy na Velkopopovického Kozla najdeme např. v humoristickém románu Osudy dobrého vojáka Švejka od Jaroslava Haška,. Reklamní cedule s vyobrazením Velkopopopovického Kozla v rukou Adiny Mandlové sehrála významnou roli ve filmu Těžký život dobrodruha, režiséra Martina Friče z roku 1941. Šlo vlastně o první skutečný product placement značky, vztahy rodiny Ringhofferů a tehdejšího Barandova byly velmi úzké. Po 2. světové válce si pivovar zachoval svou tradici, kvalitu a dědictví. Během socialistické éry byl Kozel považován za pivo pro fanšmejkry. V 90.letech značka zaznamenala velký úspěch s kultovním reklamním spotem „Divnej vrchní“. Který se stal jednou z nejvýraznějších českých reklam vůbec.

Podoba Kozla jde s dobou a  během devadesáti let se několikrát proměnila,  Kozel dnes patří mezi nejoblíbenější značky u nás i v zahraničí.Kozel je v současnosti nejprodávanější českou pivní značkou na světě a jeho sláva se šíří stále dál, v současnosti se vyváží do 38 zemí.

Bližší informace:

Petra Zindulková, AMI Communications, tel.: 721 900 309, e-mail: ,

Vladimír Jurina, Brand PR manažer, e-mail:

Poznámky pro editory:

  • První várka piva byla ve Velkopopovickém pivovaru uvařena 15. 12. 1874 a o rok později již bylo vystaveno (uvařeno a prodáno) 18 000 hl piva. Již po několika letech se pivovar stal třetím největším v zemi. Proslulá byla zejména výroba silného tmavého piva.
  • Velkopopovický Kozel je značkou, která má své nezastupitelné místo na pivním trhu. Patří ke značkám s nejdynamičtějším růstem jak na českém, tak i na zahraničních trzích. Velkopopovický Kozel Černý je lídrem trhu s tmavými pivy v České republice a nejprodávanějším českým pivem v zahraničí vůbec.
  • Od roku 1999 je pivovar ve Velkých Popovicích součástí společnosti Plzeňský Prazdroj.
  • S celkovým prodejem více než 9,9 milionů hektolitrů v kalendářním roce 2011 (včetně licenční výroby v zahraničí) a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem společnosti SABMiller plc. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.
  • SABMiller plc je jedna z největších světových pivovarnických společností, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Skupina značek SABMiller zahrnuje významné mezinárodní značky jako Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro a Pilsner Urquell, a téměř 200 úspěšných regionálních a národních značek.
  • Aktuální informace o aktivitách a projektech podporovaných značkou Velkopopovický Kozel najdete na internetových stránkách www.kozel.cz.

Praha