Sabmiller zveřejnil svůj první monitorovací report k používání sdělení o odpovědném pití

20.4.2012 Udržitelnost a odpovědnost

 

Cílem auditu bylo vyhodnocení, jak pivovary SABMiller v Evropě dodržují veřejný závazek Evropskému fóru pro alkohol a zdraví uvádět na obalech svých výrobků a v komerční komunikaci sdělení o odpovědné konzumaci alkoholu. Zjišťovalo se také, zda si tohoto sdělení všímají spotřebitelé. Výsledky auditu ukazují vysokou úroveň dodržování tohoto závazku.

V České republice auditoři zjistili nesoulad pouze u jedné ze 100 monitorovaných reklam Plzeňského Prazdroje. Při prověrce 259 typů obalů piv Plzeňského Prazdroje jich plně neodpovídalo pouze sedm. Téměř 40% respondentů v ČR uvedlo, že odpovědnostní sdělení zaregistrovali a byli také schopni spontánně si vybavit nejméně jedno z nich. Procento známosti odpovědnostních sdělení při kladení návodných otázek bylo mnohem vyšší (86 %).

„S propagací odpovědné konzumace alkoholu to myslíme vážně. Výsledky nezávislého auditu jasně dokazují, že spotřebitelům poskytujeme smysluplné informace o zásadách odpovědné konzumace. Chceme, aby spotřebitelé užívali naše výrobky odpovědně. Pivo je nízkoalkoholický nápoj, který se zrodil k tomu, aby přispíval k příjemnému životu lidí, a nikoli proto, aby byl zneužíván,“ říká Drahomíra Mandíková, ředitelka komunikace a firemních vztahů Plzeňského Prazdroje

Monitoring odhalil i drobné nedostatky ve zveřejňování odpovědnostních sdělení. Některá z nich nebyla dostatečně kontrastní v tištěných marketingových materiálech. Společnost SABMiller v současnosti pracuje na jasné definici pravidel, jak tento závazek aplikovat v oblasti tištěných médií.

Více o odpovědnostních sděleních Plzeňského Prazdroje

Na etiketách piv Plzeňského Prazdroje, ve všech reklamních spotech jeho značek i další komunikaci se již od začátku roku 2009 objevuje adresa webových stránek www.napivosrozumem.cz, na kterých se návštěvníci mohou dočíst o zdravotních účincích alkoholu na organismus, ale také o tom, jak ho odpovědně konzumovat.

Od dubna 2011 Plzeňský Prazdroj navíc umísťuje na všechny své alkoholické výrobky i do veškeré komerční komunikace odpovědnostní sdělení ALKOHOL ZA VOLANT NEPATŘÍ. Jedná se o dobrovolnou iniciativu, kterou nevyžaduje zákon. Ročně se tato zpráva objevuje zhruba na 240 milionech obalů a 35 milionech podtácků, v TV reklamě pak Prazdroj odpovědnostnímu vzkazu věnuje 5 % plochy a 10 % času. Upozornění v příslušných jazycích je umístěno i na pivu směřujícím do všech zemí, kam Plzeňský Prazdroj exportuje. V roce 2012 se Plzeňský Prazdroj v odpovědnostních sděleních na obalech svých výrobků zaměřuje navíc i na informování těhotných žen o nežádoucích účincích konzumace alkoholu v době těhotenství a na prevenci konzumace alkoholu mladistvými.

Odpovědnostní vzkazy na etiketách piv a na reklamách jsou jednou z mnoha oblastí, kde Prazdroj vystupuje jako odpovědný výrobce piva. Například interní pravidla pro marketingovou komunikaci říkají, že všichni herci v jeho reklamách musejí vypadat alespoň na 25 let a právě tolik jim také přinejmenším musí být. Reklamu na pivo zveřejňuje Prazdroj pouze v médiích, programech nebo během událostí, u nichž je známo, že minimálně 70 % cílové skupiny tvoří dospělí. Plzeňský Prazdroj je zakládajícím členem Iniciativy zodpovědných pivovarů (IZP), která stanoví pravidla samoregulace reklamy pro výrobce piva a iniciuje osvětové kampaně. Sám pak dlouhodobě podporuje unikátní službu Promile.INFO, která pomocí SMS zprávy, wapu nebo internetu informuje především řidiče o orientační hladině zbytkového alkoholu v krvi.

*Vyhodnocení dodržování závazku probíhalo ve druhé polovině roku 2011. Prováděly je nezávislé třetí strany (společnosti Ebiquity a KPMG) na vybraném vzorku nejvýznamnějších evropských trhů SABMiller: v České republice, Maďarsku, Itálii, Nizozemí, Polsku, Rumunsku, na Slovensku, ve Španělsku (na Kanárských ostrovech) a Velké Británii. Zpráva je reakcí na dobrovolný závazek SABMiller daný v rámci platformy „Evropské fórum o alkoholu a zdraví při Evropské unii“ (European Alcohol and Health Forum) – vytvořit odpovědnostní sdělení zaměřená na tři klíčové oblasti: konzumace alkoholu nezletilými, konzumace alkoholu v těhotenství a řízení pod vlivem alkoholu.

Poznámky pro editory:

  • S celkovým prodejem přes 9,9 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2011 (včetně licenčních výrob v zahraničí) a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem společnosti SABMiller plc. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.
  • SABMiller plc je jedna z největších světových pivovarnických společností, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Skupina značek SABMiller zahrnuje významné značky jako Pilsner Urquell, Miller Genuine Draft, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro a mnoho dalších úspěšných regionálních značek.

Kontakt:

Jiří Mareček
Plzeňský Prazdroj
724 617 219

Plzeň