Slavnosti chmele: Česká republika zná mistra v česání zeleného zlata

26.8.2013 Gambrinus

Česání chmele se zúčastnil i Pavel Zítek, obchodní sládek piva Gambrinus, který Mistrovství zahájil slovy: „I díky českému chmelu, jehož kvalitu oceňuje celý pivovarnický svět, si české pivo vydobylo významné renomé. Hořkost našich piv patří v porovnání se zahraničními odjakživa k těm nejvyšším a to z prostého důvodu –  více chmelíme. Česká piva jsou chuťově plná, bohatá a to vyžaduje i více chmele.“

Pak už se 23 soutěžících pustilo do práce, aby v rámci mistrovství načesali několik desítek věrtelů a symbolicky přispěli k letošní sklizni, která se odhaduje na 4 700 tun.

V Přílepech na Rakovnicku se chmel česal ručně naposledy před 25 lety

Přímo v žatecké oblasti pracovalo ve sklizních na počátku minulého století až 140 tisíc česáčů. Česalo se někdy i 15 hodin, pracovní doba byla ale spíše „od svítání do setmění“. Mírou při sklizni byl věrtel (30 litrů), česáči během dne průměrně natrhali osm až deset, zdatnější i patnáct věrtelů hlávek.

Namáhavou ruční práci však podobně jako i v jiných odvětvích nahradily v průběhu druhé poloviny minulého století stroje. „Ruční česání chmele je nyní spíše připomínkou jedné z tradic, která byla součástí české pivní kultury zvýrazňující význam této pro české pivo důležité suroviny,“ vysvětlila hlavní organizátorka již sedmého ročníku mistrovství Eva Kutílková, majitelka farmy, která se zabývá pěstováním chmele již dlouhá léta, a dodala: „Jsem ráda, že nám Gambrinus pomohl zachovat tuto hezkou tradici. Vždyť bez českého chmele by nebylo českého piva.“


Konakt:

Vladimír Jurina                                                        
Brand PR manažer
tel.: +420 724 617 886
e-mail:


Poznámky pro editory:

  • Pivo Gambrinus Premium bylo jediným českým pivem, které bylo oceněno v mezinárodní degustační soutěže The International Brewing Awards 2013, pivovarskou veřejností nazývanou The Brewing Oscar (Pivní Oscar). Čtyřicet sládků ze 16 zemí hodnotilo více než 800 piv z celého světa. Gambrinus Premium získal stříbrnou medaili v kategorii klasických ležáků.
  • Široké portfolio značky Gambrinus se skládá z produktů Gambrinus Originál 10°, Gambrinus 11° Excelent, světlého ležáku Gambrinus Premium a  Gambrinusu Dry s nižším obsahem cukru.
  • Od roku 2012 je nabídka značky Gambrinus rozšířena o produkty Gambrinus Řízný citron a Gambrinus Limetka & Bezinka. Od roku 2013 také o  Gambrinus Šťavnatý grep. Jedná se o míchané nápoje z piva Gambrinus a  ovocných šťáv. Charakteristické pro ně jsou nižší obsah alkoholu a  osvěžující chuť. V roce 2013 zvítězily první dvě příchutě v programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2013 v kategorii ochucených piv.
  • Díky dodržování originálních varních postupů charakteristických pro české pivo, a také díky použití tradičních českých pivovarských surovin může Gambrinus používat označení České pivo jako garanci kvality.
  • Historie značky Gambrinus sahá do roku 1869. Gambrinus je pivo, které zvítězilo v myslích a srdcích českých spotřebitelů díky vysoké kvalitě a dodržování originálních varních postupů.
  • Gambrinus je součástí portfolia Plzeňského Prazdroje, a. s., který je členem SABMiller plc. S celkovým prodejem téměř 9,9 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2012 (včetně licenčních výrob v zahraničí) a s exportem do  více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • SABMiller plc je jednou z předních světových pivovarnických společností, se 70 tisíci zaměstnanci v 75 zemích celého světa. Nabízí více než 200 pivních značek včetně celosvětově známých jako jsou Pilsner Urquell, Peroni Nastro Azzurro, Miller Genuine Draft a Grolsch, stejně jako přední lokální značky Aguila (Kolumbie), Castle (Jižní Afrika), Miller Lite (USA), Snow (Čína), Victoria Bitter (Austrálie) nebo Tyskie (Polsko).

Plzeň