ROK 2014 BYL PRO PLZEŇSKÝ PRAZDROJ VELMI ÚSPĚŠNÝM, PRODAL VÍCE PIVA DOMA I V ZAHRANIČÍ

11.2.2015 Ostatní

V loňském roce dosáhl Plzeňský Prazdroj pozitivních výsledků v prodeji piva, a to jak na domácím trhu, tak i v zahraničí. Celkově vzrostl výstav o 4,5 % a překonal hranici 10 milionů hl. Za posílením domácí produkce stojí zejména kategorie tradičního českého ležáku v balené formě. Po několika letech poklesu se ale stabilizoval i zájem o čepované pivo. Velmi úspěšný rok zaznamenala novinka cider Kingswood. V letních měsících posílila kategorie míchaných nápojů z nealkoholického piva Birell. Plzeňský Prazdroj se i díky strategii podpory pohostinství a návštěvnosti hospod a restaurací blíží padesáti-procentnímu podílu na českém pivním trhu. Dále rostl zájem o značky Plzeňského Prazdroje i v zahraničí. Nejslavnější české pivní značky Pilsner Urquell se celkově vyvezlo o 4 % ve srovnání s předcházejícím rokem.

Loňský růst je tažený tradičními pivy, mezi nimiž vynikal prémiový ležák Pilsner Urquell, který má za sebou rekordní rok. Celkový prodej tohoto piva doma i v zahraničí překonal poprvé ve 172leté historii hranici 2 mil hl. Úspěšné byly i nová Radegast Ryze Hořká dvanáctka, z jedenáctek Velkopopovický Kozel a Gambrinus Excelent, a z desetistupňových piv se těší rostoucímu zájmu Gambrinus Nepasterizovaný. Domácí produkce piva posílila téměř o 4 %.

„V loni jsme dosáhli největšího růstu za posledních pět let a největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti hospod a restaurací, úzká spolupráce s jejich provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí,“ hodnotí Paolo Lanzarotti, generální ředitel Plzeňského Prazdroje uplynulý rok na tuzemském trhu. „Oživení prodeje čepovaného piva pomáhají jak pivní novinky, jako Radegast Ryze Hořká dvanáctka nebo Gambrinus Nepasterizovaný, který je čerstvým držitelem ocenění Zlatý soudek soutěže Pivex 2015 a je určený výhradně do hospod, tak i péče o sektor pohostinství a jednotlivé hospody. Jejich tržby se zvýšily a já jsem proto přesvědčený, že pivo má stále silný potenciál růstu,“ doplňuje k čepovanému pivu Paolo Lanzarotti.

Důležitý výsledek zaznamenal Prazdroj i v prodeji piv v zahraničí, kde se celkově prodalo téměř 3,5 milionu hektolitrů piva, tedy o více než 6 % než v předchozím roce. Svoji pozici společnost posílila například v pobaltských státech nebo v Norsku a Finsku. Zájem o pivo Plzeňského Prazdroje vzrostl i na asijských trzích, ve Velké Británii, Kanadě, Irsku nebo ve Slovinsku. „Také v roce 2014 jsme dokázali získat nové trhy jako například Nový Zéland, Singapur, Slovinsko, nebo Srbsko. Naše značky, především Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel se ale prosazují i na silně konkurenčních pivních trzích jako je Německo nebo Velká Británie. Díky vysoké kvalitě a typické chuti jsou oblíbené již v 54 zemích celého světa,“ říká Paolo Lanzarotti.

V roce 2014 došlo k oživení prodeje čepovaného piva v České republice

V roce 2014 se Plzeňský Prazdroj zasloužil o oživení prodeje čepovaného piva, a to hlavně díky zvýšenému zájmu o prémiové ležáky i nabídce pivních novinek. Podíl prodaného čepovaného a baleného piva Plzeňského Prazdroje se v uplynulém roce díky celé řadě investic do restaurací a hospod a podpory hostinských téměř vyrovnal, poměr na trhu je nyní přibližně 45 % ku 55 % ve prospěch baleného piva.

„Pokles konzumace v hospodách se po několika letech zastavil, což potvrzuje, že naše investice i úzká spolupráce s provozovateli restaurací je správná strategie. Právě vylepšení prostředí hospod a restaurací i poskytovaného servisu má totiž zcela zásadní dopad na návštěvnost i tržby provozovatelů. Hospody, ve kterých se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o 20 % vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost. Hospodským pomáháme jak se školením personálu, tak s propagací novinek. Pro ně jsme například připravili Gambrinus Nepasterizovaný, určený pouze pro hospody a restaurace. Láká hosty na mimořádný pivní zážitek, který si doma užít nemohou,“ vysvětluje Paolo Lanzarotti.

Spotřebitelé požadují prémiová piva

Vývoj domácího trhu v uplynulém roce ukazuje na rostoucí zájem o prémiová piva. „Celý loňský růst je tažený prémiovými pivy a pomáhají i pivní speciality. Tento fakt je dán i změnou životního stylu posledních let, kdy lidé vyhledávají v první řadě kvalitní pivní zážitek. Rekordní úspěch zaznamenala značka Pilsner Urquell, která na domácím trhu vzrostla o více než 10 %,“ uvedl Paolo Lanzarotti. Tento fakt potvrzuje i zájem o zcela nové plnější pivo Radegast Ryze Hořká 12, kdy během prvních třech měsíců od uvedení na trh mělo toto pivo na čepu téměř 1800 hospod a restaurací, což je o 11 % více, než tomu bylo u piva Radegast Premium ve stejném období předcházejícího roku. Celkově se této pivní novinky meziročně vyčepovalo o 4 % více. Narostl i prodej Radegast Ryze Hořké 12 v lahvích a plechovkách, konkrétně o 10 %.

Nová kategorie Cider láká i nepivaře

Rok 2014 byl i rokem, kdy Čechům zachutnal nový nápoj cider, částečně zkvašený jablečný mošt. Plzeňský Prazdroj dosáhl meziročního nárůstu prodejů cideru Kingswood o 650 % „Úspěch cideru Kingswood spočívá v tom, že jsme jeho chuť rok ladili, aby vyhovoval českým konzumentům. Navíc je v nabídce jak v lahvové, tak i v čepované variantě dnes již ve více než 2000 hospodách a restauracích. Během roku 2014 dosáhl Kingswood 50% podílu na trhu, na rozdíl od radlerů totiž není sezónní záležitostí a jeho popularita je vysoká díky horkému Kingswoodu i v zimních měsících,“ doplňuje Lanzarotti.

Nealkoholická piva mají své silné místo na českém pivním trhu

Zajímavý vývoj  se odehrál i v oblasti nealkoholického piva. Zatímco tradiční nealkoholické pivo se drží na přibližně stejné úrovni jako v předchozím roce, speciální nealkoholická piva jako např. Birell polotmavý nebo nealkoholická ochucená piva zaznamenala až 30% nárůst. Celkový podíl nealkoholických piv na pivním trhu je nyní 3,5 %.

Předpokládaný vývoj českého pivního trhu v následujícím období

Dle vývoje v uplynulých letech odhaduje generální ředitel Paolo Lanzarotti mírný růst celého trhu i pro letošní rok. „Jsem naprosto přesvědčený, že kategorie piva má silný potenciál růstu a předpokládám, že loňský mírný růst pivního trhu by měl pokračovat také v letošním roce a podíl čepovaného piva by neměl již dále klesat. České pivovarnictví je důležitým odvětvím, které podporuje ekonomický růst země a významnou měrou přispívá do státního rozpočtu. Podle studie Ernst & Young z roku 2013 zpracované pro sdružení Brewers of Europe odvedl český pivovarnický sektor v roce 2013 do veřejných financí více než 30,8 miliard Kč a vygeneroval přímo či nepřímo cca 63.100 pracovních míst. České pivovary generují přidanou hodnotu ve výši cca 30,5 miliard Kč prostřednictvím dodavatelsko-odběratelského řetězce, resp. distribuce a prodeje piva. Výše finančního a materiálního přínosu nepochybně závisí na řadě faktorů, včetně legislativy, v rámci níž pivovary podnikají, včetně zákonných regulací, o kterých se v poslední době diskutuje a které mohou celkově ovlivnit pivní trh.“

 

Tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová je médiím k dispozici

na těchto kontaktech:

Mobil: +420 724 617 219

Email:


Poznámky pro editory

  • S celkovým prodejem přes 10 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2014 (včetně licenčních výrob v zahraničí) a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem společnosti SABMiller plc. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.
  • SABMiller plc je jednou z předních světových pivovarnických společností, se 70 tisíci zaměstnanci v 75 zemích celého světa. Nabízí více než 200 pivních značek včetně celosvětově známých, jako jsou Pilsner Urquell, Peroni Nastro Azzurro, Miller Genuine Draft a Grolsch, stejně jako přední lokální značky Aguila (Kolumbie), Castle (Jižní Afrika), Miller Lite (USA), Snow (Čína), Victoria Bitter (Austrálie) nebo Tyskie (Polsko).

Plzeň