Letošním mistrem v čepování piva Gambrinus je Marie Černá, výčepní z Českých Budějovic

27.3.2015 Gambrinus

Absolutním vítězem v pivní soutěži Mistr výčepní 2015 pořádanou plzeňským pivovarem Gambrinus se stala Marie Černá z restaurace Modrý dveře. Finále v pivovaru Gambrinus se zúčastnilo 22 nejlepších výčepních z regionálních kol a celkem se do letošního ročníku zapojilo 200 účastníků napříč Českou republikou. Národní klání mezi hospodskými si klade za cíl především přispět k dobré pověsti českého piva a k dalšímu zvyšování prestiže řemesla českého výčepního.

Kvalitní pivo dovezené z pivovaru je totiž první polovinou úspěchu na cestě ke spokojenému zákazníkovi.  Tou druhou je kvalitní péče o pivo, čepování a obsluha v hospodě. Právě soutěží Mistr výčepní přispívá Gambrinus ke zvyšování úrovně české pivní kultury. „Jsme rádi, že i letos byl zájem o účast v naší soutěži vysoký. Za poslední čtyři roky, co soutěž o nejlepšího výčepního pořádáme, už před porotou ukázalo své schopnosti přes tisíc výčepních a hospodských. O to víc tu ale platí rčení “Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se“, protože hlavním přínosem soutěže je možnost se společně v řemesle výčepního zlepšovat,“ uvedl Pavel Zítek, sládek pivovaru Gambrinus.

Výhra putuje do Českých Budějovic

V silné konkurenci, a letos poprvé v historii této soutěže, uspěla žena. Marie Černá je aktuálně výčepní v českobudějovické restauraci Modrý dveře. „Titulu Mistr výčepní 2015 si velmi vážím, uspět mezi ostatními finalisty i finalistkami nebylo vůbec jednoduché, zvlášť když jsme museli prokazovat jak praktické, tak teoretické znalosti o výrobě, kvalitě a historii českého piva. Vítězství je pro mě také velkou motivací. Věřím, že to ocení zejména na kvalitě načepovaného piva hosté, kteří se budou do hospody na dobré pivo rádi vracet,“ uvedla ke svému prvenství Marie Černá, která zvítězila, přestože za výčepem stojí teprve jeden rok. Vedle samotného titulu Mistra výčepního dostane vítězka od pivovaru Gambrinus možnost čepovat během vyhlášení ankety Fotbalista roku a také příslib dlouhodobé vzájemné spolupráce s pivovarem. Vítěz letošního klání v oboru výčepní se může také těšit na uspořádání oslavy, kterou mu pivovar Gambrinus zorganizuje.

Pořadí

Jméno a  příjmení

Město

Hostinec

1.

Marie Černá

České Budějovice

Modrý dveře

2.

Jan Dvořák

Přelouč

U Kynterů

3.

Lukáš Vyskočil

Česká Lípa

Skleník

Dobré, správně vychlazené a hezky načepované pivo do čisté sklenice jednou z nejdůležitějších podmínek spokojenosti zákazníků a příjemného zážitku z návštěvy restaurace. „Péče o pivo a jeho čepování je řemeslem, které se hospodští učí celý život. Zážitek z dobrého a krásně načepovaného piva je základem naši pivní kultury, je podstatou spokojenosti českých pivařů, kteří pivu skutečně rozumí, a úspěšného podnikání českých hospodských,“ doplnil sládek Pavel Zítek.

 

Jak správně a kvalitně načepovat pivo

  • Základem jsou čisté trubky, seřízené a vyčištěné výčepní zařízení.
  • Dále nezapomeňte na to, že pivo se má správně čepovat do čisté sklenice, která patří k čepovanému pivu.
  • Měla by být vychlazená ideálně na teplotu čepovaného piva, tedy přibližně na 7°C, aby pivo neutrpělo tepelným šokem.
  • Měli bychom ji těsně před čepováním vypláchnout studenou pitnou vodou, aby byla krásně hladká a pivo po skle klouzalo a postupně vytvářelo hustou bílou pěnu, která kryje pivo před okolním vzduchem.
  • Abyste vytvořili pořádnou čepici pěny, čepuje se najednou nebo maximálně nadvakrát. Nejdříve zhruba 1:1 pivo s pěnou, a když pěna trochu opadne, ponoříme ústí výčepního kohoutu až pod pěnu, rychle otevřeme kohout a pěnu pouze zdvihneme až k rysce na půllitru.

 

Nejčastější chyby při čepování

Ponechání zbytku vody ve sklenici:

Voda je sice jednou hlavních surovin pro výrobu piva, ve sklenici po umytí by ale zbýt neměla.

 

Čepování z výšky:

Na první pohled to může vypadat atraktivně, chuti piva to ale nepomůže, ba naopak. Tímto způsobem pivo rozbíjíme, uvolňuje se příliš kysličníku uhličitého, který vytváří říz piva.

 

Odkapávání piva do sklenice po načepování:

Často objevující se chyba, po načepování má hotové pivo putovat hned na stůl, v žádném případě se nenechává stát pod výčepem tak, aby do něj odkapávaly další kapky piva.

 

Cvrnkání do bublin po načepování:

Do načepovaného piva se necvrnká, leda tak do kuliček. Taková společenská hra se ale většinou v hospodách a restauracích neprovozuje.

 

Pro více informací kontaktujte:

Jakub Žižka

Botticelli

+ 420 602 624 634

 

Vladimír Jurina

PR Manager

Plzeňský Prazdroj, a.s.

Ovocný trh 8, Praha 1, 110 00

+420 724 617 886

 

Plzeňský Prazdroj na sociálních sítích:

Twitter                                 https://twitter.com/Prazdroj1

LinkedIn                              https://www.linkedin.com/company/plzensky-prazdroj

Youtube                              http://www.youtube.com/user/PlzenskyPrazdroj1

 

Poznámky pro editory:

  • Pivovar Gambrinus razí dlouhodobou strategii pro posílení návštěvnosti českých restaurací a hospod. Proto v jeho portfoliu figurují Nepasterizovaný a Nefiltrovaný Gambrinus, které jsou k dostání pouze v čepované podobě a exkluzivně je tak ochutnají pouze spotřebitelé v restauracích a hospodách.
  • Tradiční portfolio nabízí  výčepní pivo Gambrinus Originál 10, světlý ležák Gambrinus Premium, Gambrinus Dry s nižším obsahem cukru a Gambrinus radlery ve třech ovocných příchutích.
  • Díky používání tradičních českých pivovarských surovin a dodržování originálních varních postupů ve spojení s moderními technologiemi je Gambrinus hrdým nositelem chráněného zeměpisného označení České pivo.
  • S celkovým prodejem téměř 9,7 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2013 (včetně licenčních výrob v zahraničí) a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • SABMiller plc je jednou z předních světových pivovarnických společností, se 70 tisíci zaměstnanci v 75 zemích celého světa. Nabízí více než 200 pivních značek včetně celosvětově známých jako jsou Pilsner Urquell, Peroni Nastro Azzurro, Miller Genuin Draft a Grolsch, stejně jako přední lokální značky Aguila (Kolumbie), Castle (Jižní Afrika), Miller Lite (USA), Snow (Čína), Victoria Bitter (Austrálie) nebo Tyskie (Polsko).

Praha