Pivo a léto – ročník 2007

18.7.2007 Ostatní produkty

Fakta a zajímavosti ze zkušeností Plzeňského Prazdroje

 

Pivo a počasí
Po teplé zimě začala „pivovarnická sezóna“ již v  dubnu, který byl nadmíru teplým měsícem, naopak začátek prázdnin zatím nepřekvapil – červen byl opět rekordním měsícem co do prodeje piva. Podle zkušeností Plzeňského Prazdroje se ukázalo, že konzumaci piva nejvíce podporuje:

  • dlouhodobý sluneční svit, nejlépe 10 hodin denně
  • teplota by neměla klesnout pod 18°C a zároveň by neměla překročit maximum 30°C
  • počasí beze srážek – srážky, zejména přes den, mají na spotřebu piva negativní vliv.

Plzeňský pivovar - lidé

Slibný začátek pivovarské sezóny
Počasí přející konzumaci piva ovlivnilo tedy rekordní objem prodeje v ČR ve 2. čtvrtletí 2007. Na tuzemském trhu prodal Plzeňský Prazdroj 2,4 milionu hektolitrů piva. Rostl prodej všech značek, rekordní růst zaznamenal například Velkopopovický Kozel – plných 22 %.
Na prodejích se pozitivně projevila i dokončená obměna balení – například nový design plechovek přispěl k růstu prodeje o více než 20 %. Stále širší nabídka je v multibalení lahvového piva (nově i nealkoholické Radegast Birell).
Své místo si díky distribuci nachází nové speciální polotmavé a tmavé pivo MASTER, kterého se za necelých deset týdnů prodalo již více než 2 300 hektolitrů – čepuje se v téměř tisícovce restaurací.

Sezónní provozovny
Na spotřebě piva se v teplých měsících významně podepisují kiosky, stánky, letní restaurace v kempech a podobná zařízení sezónního charakteru. „Plzeňský Prazdroj dodává pivo každoročně do více než 1000 takových míst, zejména kolem vodních ploch. Nejvýkonnější provozovny tohoto typu prodají až 150 hektolitrů piva za měsíc“, říká Jaromír Žáček, manažer Trade Marketingu Plzeňského Prazdroje. Meziročně stoupl počet sezónních provozoven v létě 2007 o téměř 20 %.

Letní měsíce jako nápor na logistiku
Plzeňský Prazdroj má propracovaný systém distribuce piva. Ze tří pivovarů putuje pivo nejprve do jednoho ze 13 obchodně-distribučních center (ODC) – o to se stará více než 100 kamionů. Z obchodně-distribučních center k zákazníkům pivo rozváží dalších 400 menších nákladních vozidel v barvách Pilsner Urquell. Po České republice je navíc v létě v neustálém pohybu 22 autocisteren s objemem 50 až 70 hl., které dovážejí nepasterované pivo do jedné ze 400 tzv. tankoven.
V centrálním dispečinku Plzeňského Prazdroje v Nošovicích se denně vyřizuje více než 6 000 objednávek. Brány pivovarů opouštějí denně stovky vozidel: z pivovaru Velké Popovice až 100 aut, z pivovaru Radegast 160 a z největšího českého pivovaru v Plzni dokonce 300 aut denně.

„10°“ jako „12°“ – nebo je to v létě jinak?
Kdo by hádal, že v létě se vypije více „desítky“, měl by pravdu. Nárůstá podíl výčepních piv oproti ležákům – podle údajů Plzeňského Prazdroje se tento poměr mění ze zimních 68:32 na letních 74:26 bez ohledu na počasí. Jakmile se teplota přehoupne přes 25 stupňů, spotřebitelé upřednostňují piva výčepní.

Kde se v létě vypije více piva?
Poměr spotřeby v Čechách, na Moravě nebo ve Slezku se během měsíců příliš nemění, což je dáno i tím, že turisticky atraktivní jsou všechny regiony. K přesunům ale dochází mezi velkými městy a oblastmi, kde lidé v létě odpočívají. „Velká města se vylidňují a turisté ve vrcholné letní sezóně nejezdí v takovém počtu jako v květnu a červnu či září. Tudíž spotřeba piva se „přesouvá“ za hranice aglomerací a větších měst a roste tam, kde lidé tráví volno či dovolenou,“ vysvětluje Jaromír Žáček.

Jaké balení se stává favoritem v teplých měsících?
V létě roste zájem o všechna balení. V nejteplejších dnech opouští brány pivovarů Plzeňského Prazdroje až 50 000 hektolitrů piva denně. Kdybyste to chtěli natočit do půllitrů, potřebovali byste jich 10 miliónů. Pokud byste tolik piv vyrovnali vedle sebe, řada půllitrů by stačila na cestu z Prahy do Paříže.

Sudy
Co do objemu prodávaných sudů roste zájem o „půlky“ (50l) tam, kde jsou jinak přes rok dodávány „třicítky“. Na „letním“ nárůstu prodejů sudového piva o přibližně 70 % se podepisují do velké míry sezónní provozovny a rozšíření stávajících prostor o zahrádky.

Cisterny a tanky
„Po České republice je v létě 2007 v neustálém pohybu 22 autocisteren a v nich cca 1500 hl piva z pivovarů Plzeňského Prazdroje, které směřuje do našich největších a nejznámějších pivnic,“ shrnuje Jaromír Žáček. Prazdroj začal s velkým úspěchem instalovat do menších pivnic také 5hektolitrové tanky, aby i v letních měsících, kdy se kapacity hospod rozrůstají o zahrádky, bylo pivo servírováno konečnému spotřebiteli v maximální kvalitě. Investice do menších tanků se velmi pozitivně odrazila v růstu objemu takto prodávaného piva. Například objem piva Pilsner Urquell z tanků narostl o 24 %, přitom ne na úkor prodejů piva sudového.

Lahvové pivo
Lahvové pivo kopíruje v nárůstech prodejů celkový růst trhu v létě. Zajímavostí je značka Radegast, která v létě dosahuje až dvojnásobné zvýšení prodejů v lahvích. Vysvětlit se to dá množstvím sezónních provozoven v turisticky lákavé oblasti Beskyd.

Plechovky
Toto balení je považováno za typicky „dovolenkové“, zájem o ně roste právě v létě. Nejvíce narůstá s ohledem na dovolené a cesty do zahraničí prodej Radegastu Birell v plechovkách, oproti chladným měsícům více než dvojnásobek. Ostatní značky rostou v letních měsících v průměru o 90 % na  celkový prodej 30 000 hektolitrů piva v plechu měsíčně.
    
K létu a pivu patří i letní festivaly a další akce
Během standardní letní sezóny zabezpečuje trade marketing Plzeňského Prazdroje a jeho jednotlivá obchodně-distribuční centra téměř 1 300 akcí – od menších až po ty největší v celé ČR. „Pořadatelům pomáháme především v technickém vybavení (výčepy) a stany. Máme k dispozici desítky velkoplošných stanů, stánků a stovky výčepních zařízení. Na tyto akce vyjíždějí i „pojízdné výčepy“ – celkem jich je 25. Jsme schopni zvládnout jakoukoliv akci, na těch největších může být i více než stovka výčepů“, říká Jaromír Žáček.
K nejznámějším letní událostem, na nichž se čepují značky piva z Plzeňského Prazdroje, patří určitě Masters of Rock ve Vizovicích (Pilsner Urquell), Rock for People v Hradci Králové (Gambrinus), Colours of Ostrava (Radegast) a folková Zahrada v Náměšti nad Oslavou (Velkopopovický Kozel). V červnu a během prvních dvou týdnů července 2007 uvítalo sedm největších festivalů až 80 000 návštěvníků. Ti během akcí, které trvají více než jeden den, vypili celkem 3,5 tisíce hektolitrů piva.

Letní nápor na půjčování přenosných výčepů
Kdo z nás se alespoň jednou v životě nezúčastnil posezení mezi přáteli nad grilováním a soudkem dobrého piva? V Česku asi takových mnoho není. Ale bez přenosných výčepů bychom museli pro točené pivo běhat do blízké restaurace (pokud v místě vůbec nějaká je). Léto klade v tomto ohledu na pivovary opravdu vysoké nároky.
„Jednotlivá obchodně-distribuční centra Plzeňského Prazdroje pomáhají zabezpečit letní požadavky zákazníků i vlastních zaměstnanců půjčováním desítek přenosných výčepů. Kromě toho v síti prodejen Cash+Carry je pro zákazníky připraveno dalších cca 500 přenosných výčepních zařízení s minichladiči k privátním akcím spotřebitelů,“ doplňuje Jaromír Žáček.

Pivo jako vhodný letní nápoj
Během běžného dne bychom měli vypít 2 – 3 litry tekutin, v letních měsících a při zvýšené námaze to mohou být až 4 litry za den. Nejvhodnějším osvěžením jsou tekutiny obsahující dostatečné množství iontů, minerálních látek a vitamínů. Přesně takové je nealkoholické pivo, což je ve své podstatě přírodní iontový nápoj – obsahuje sacharidy, bílkoviny, vitamíny – především skupiny B – a další minerální látky jako draslík, sodík, vápník, hořčík atd.
Nejpopulárnějším z kategorie nealkoholických piv v České republice je Radegast Birell. V porovnání se zimními měsíci je jeho prodej v létě téměř trojnásobný!
Jak prokázala studie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, ani po čtyřech vypitých třetinkových lahvích Radegastu Birell nebyl při následné kontrole krevní ani dechovou zkouškou zaznamenán žádný alkohol. Znamená to, že tento nápoj je vhodný pro všechny příznivce piva, kteří se vydávají na cesty. Nejde přitom jen o řidiče motorových vozidel, ale také o cyklisty.

Vhodnost piva jako osvěžujícího nápoje potvrzují zkušenosti z horkých provozů. Typickým příkladem horkého provozu jsou Třinecké Železárny-Moravia Steel, kde bylo nealkoholické pivo zařazeno mezi ochranné nápoje již před osmi lety. Dnes si ho zaměstnanci mohou dát nejen v místních bufetech a restauracích, ale také si ho s sebou v lahvích nosí přímo na pracoviště. „V letních měsících, jako například v červenci, se vypije asi 40 tisíc láhví a 1200 půllitrů čepovaného Radegastu Birell. Mimo letní sezonu je to asi 23 tisíc láhví a 900 půllitrů čepovaného nealkoholického piva za měsíc. Vychlazený Radegast Birell je velmi chutný a jeho obliba stále stoupá,“ říká Karel Bilko ze zaměstnanecké kantýny Třineckých železáren.

Prodej piva v létě – shrnutí:

  • teplé počasí na jaře má významný pozitivní vliv na úspěšný začátek sezóny – tzv. „pivovarské špičky“: otevírají se zahrádky a sezónní provozovny, lidé tráví více času ve společnosti, cestují, věnují se rekreačním aktivitám
  • teplé počasí na jaře pozitivně ovlivňuje také příklon k domácím dovoleným – zvýšenou poptávku pak uspokojují nejen existující restaurace, ale také letní zahrádky a sezónní provozovny – pro pivovarnictví tedy neplatí „studený máj, ve stodole ráj“
  • v létě vždy roste prodej výčepních piv, tzv. „desítek“
  • plechovky jsou typicky dovolenkové balení – prodej stoupá u některých značek až dvojnásobně
  • nejnovějším trendem je strmý nárůst spotřeby nealkoholického piva. 

Kontakt:
Alexej Bechtin
Tiskový mluvčí
724 617 219

x x x

  • S celkovým prodejem více než 10,7 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2006 a exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva. Hlavními značkami Plzeňského Prazdroje v ČR jsou Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel.
  • Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem globální skupiny SABMiller plc, jednoho z největších výrobců piva na světě, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.
  • Mezinárodní portfolio značek SABMiller zahrnuje kromě Pilsner Urquell také významné í značky jako Miller Genuine Draft a Peroni. Na mnoha trzích SABMiller úspěšně rozvíjí řadu úspěšných regionálních značek. Mimo území USA je SABMiller také jedním z největších výrobců a distributorů produktů firmy Coca-Cola na světě.

Plzeň