Konzumace piva neroste, ale pivní kultura ano

2.8.2007 Ostatní

Dvě třetiny z nás je hrdých na českou pivní kulturu

Podle průzkumu  agentury AISA 99 % Čechů pokládá pivo za přirozenou součást české kultury. Kulturu pití piva přitom začínají výrazně upřednostňovat před objemem. Ačkoli za posledních 10 let počet českých hospod a restaurací vzrostl o 75 % na cca 35 tisíc, množství vypitého piva nestoupá a stabilně se pohybuje kolem 160 litrů na hlavu. Hosté však daleko více preferují provozovny s vkusným prostředím, kvalitní ventilací a dobře ošetřeným pivem. Pití piva se posunuje od vypití velkého množství piva menším počtem konzumentů k celospolečensky rozšířenému rituálu. Výzkum objednal Plzeňský Prazdroj, který se fenoménem pivní kultury a její kultivací dlouhodobě zabývá.

Drtivých 99 % dotázaných potvrzuje, že pivo je přirozenou součástí české kultury. S tvrzením, že pivní kultura je jednou z trvalých českých hodnot („platilo, platí a platit bude“), souhlasí 85 % respondentů. Pro 68 % z nás je česká pivní kultura něco, na co můžeme být hrdí.

Průzkum se také zaměřil na to, které značky piva představě o „pivní kultuře“ z pohledu tradice nejlépe vyhovují a dbají o ni. Největší péči zaznamenali dotázaní u značky Pilsner Urquell (77 %). Na druhou pozici vyzdvihli Gambrinus (61 %), třetí místo zaujal Budvar (39 %). 85 % respondentů pak souhlasí s tím, že Plzeňský Prazdroj jako společnost svými aktivitami posiluje vnímání piva jako přirozené součásti české kultury.

„Uvědomujeme si, že doma i v zahraničí je Plzeňský Prazdroj vnímán jako hlavní nositel české pivní kultury. Výsledky průzkumu to ale poprvé statisticky potvrzují. Plyne z nich závazek starat se aktivně o kultivaci české pivní kultury ve spolupráci s provozovateli restaurací, profesními asociacemi i samotnými milovníky dobrého piva,“ říká Václav Berka, vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje.

Dlouhodobý záměr rozvoje české pivní kultury Plzeňský Prazdroj podporuje domácími i zahraničními vzdělávacími programy (pro tzv. pivní znalce a pivní misionáře) o výrobě a ošetřování piva českého typu, důrazem na kvalitu nejen ve výrobě, ale především v prodeji: nové 5hl tanky pro restaurace, 15l soudky, programy sanitace a certifikace hospod, koncept restaurací Pilsner Urquell Original Restaurant, originální výčepní sklo, stylové výčepní stolice a další vybavení hospod.

Zkvalitňuje se prostředí a okolnosti konzumace piva: spotřeba piva v ČR se již více než 30 let stabilně pohybuje mezi 158-165 litry na 1 obyvatele. Ovšem spotřebitelé stále více oceňují okolnosti konzumace piva – v jakém prostředí a jak ošetřené pivo pijí. Od doby nedávno minulé, kdy dominovaly pivnice a hospody nižší cenové kategorie s umakartovými stoly, se tak kultura pití piva vrací ke kulturnosti 19. a počátku 20. století.

„Pití piva prochází významnou proměnou. Pivovary propagují odpovědnou konzumaci, apelují na střídmé pití piva, podporují hospody a restaurace ve zlepšování prostředí a zkvalitňování péče o pivo například pravidelnou sanitací. Zároveň si konzumenti stále častěji vybírají hospody s pěkným prostředím a dobře ošetřeným pivem. Pití piva se tak mění od vypití velkého množství piva menším množstvím konzumentů k celospolečensky rozšířenému rituálu,“ upřesňuje Václav Berka.

Chce-li být dnes provozovna hojně navštěvovaná, podle dalších průzkumů Plzeňského Prazdroje nejvíce u hostů zaboduje kvalitní ventilací, která se postará o zápach z kuchyně i cigaretový kouř – požadavek na zkvalitnění ventilace se na rozdíl od jiných hledisek objevil v odpovědích návštěvníků všech typů pohostinských zařízení, od pivnic až po stylové restaurace a kluby. Další díl pozitivních ohlasů sklízejí provozovatelé, kteří na rozdíl od konkurence nešetří čistými ubrusy a udržují čisté sociální zařízení.

Kontakt:
Alexej Bechtin
Tiskový mluvčí
724 617 219

x x x

  • S celkovým prodejem více než 10,7 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2006 a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva. Hlavními značkami Plzeňského Prazdroje v ČR jsou Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel.
  • Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem globální skupiny SABMiller plc, jednoho z největších výrobců piva na světě, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.

Plzeň