Půl miliónu hektolitrů Kozla Medium potvrzuje rostoucí oblibu jedenáctek

4.11.2008 Obchodní výsledky

Obliba jedenáctkových piv roste, v současnosti tvoří už téměř třetinu z prodaných ležáků. Na celkových prodejích piva v ČR podíl jedenáctek přesahuje 7 %. Oblíbené jsou zejména na Moravě a v Ústeckém kraji. Vyplynulo to z analýz agentury MEMRB pro Plzeňský Prazdroj při příležitosti třetího výročí představení Velkopopovického Kozla Medium. Za tři roky "života" prodal Kozel Medium takřka 500 tisíc hl a ve svém segmentu je na druhém místě s tržním podílem 13,4 %.

"Uvedení Kozla Medium v roce 2005 přesně vystihlo požadavky konzumentů, což dokazují rostoucí prodejní výsledky. Brzy po uvedení se nám podařilo získat podstatnou část trhu jedenáctek, který od roku 2005 vzrostl z 5,9 % na 7,4 % z celkového objemu piva prodaného v ČR. Mezi ležáky se podíl jedenáctek vyšplhal na 32 % a podle kvalifikovaných odhadů se jich vypije v tomto roce 1,2 milionu hektolitrů," říká Vladimír Jurina, brand manažer Plzeňského Prazdroje.

Za první tři čtvrtletí tohoto roku narostly prodeje Kozla Medium meziročně o 48 %. O polovinu vzrostl Kozel Medium i mezi roky 2006 a 2007. Třetina Kozla Medium putuje za spotřebiteli k vyčepování do hospod. Tato čísla potvrzují narůstající oblibu ležáků a především piv jedenáctistupňových.

Prodeje českých jedenáctek se liší podle regionu. Oblíbenější jsou na Moravě a v Ústeckém kraji. Na Olomoucku mají mezi ležáky dokonce více než 50 % podíl, stejně tak v Jihomoravském kraji. Zdaleka nejlepší výsledky ale zaznamenávají jedenáctky právě na Ústecku, kde tvoří bezmála 61 % všech zde prodaných ležáků.  

Jedenáctky tady byly vždy, ale …
Historicky se piva blížící se jedenáctkám vařila vždy, o přesném pojmenování lze ale mluvit až od chvíle, kdy bylo možné měřit stupňovitost piva. To u nás odstartoval v druhé polovině 18. století František Ondřej Poupě používáním tzv. pivní váhy. V Plzni se v Měšťanském pivovaru (později Prazdroj) už od počátku vařilo dvojí pivo – výčepní 11° a 12° ležák.

Ve 20. století proběhlo několik vln zvýšeného vaření jedenáctek, především se jednalo o první a druhou světovou válku a první polovinu 50. let. Tehdy však nešlo o růst obliby, ale spíše o nedostatek surovin a lidského potenciálu. "Například po vzniku protektorátu došlo k prvnímu vynucenému snížení stupňovitosti, původní 12° ležák klesl na úroveň 11° ležáku, v druhé polovině roku stupňovitost klesla mírně pod 11° a v roce 1940 se nejednalo již ani o 10°. K postupnému "zesilování" docházelo postupně, takže v druhé polovině 50. let se vařil opět běžný 12° ležák," říká Martin Buchlovský, historik Pivovarského muzea v Plzni.

Jedenáctky se samozřejmě nevařily jen v období válek, i před rokem 1989 se jim věnovala řada pivovarů (např. Jarošov, Most, Olomouc, Lanškroun, Vsetín, Cheb). Současná vlna zájmu o jedenáctková piva začala v roce 2002. V roce 2005 uvedl svou značku v tomto segmentu, Kozla Medium, i Plzeňský Prazdroj. Kozel Medium si získal mezi spotřebiteli takovou oblibu, že se již během několika málo měsíců po uvedení na trh stal druhou nejprodávanější značkou. V letošním roce získal Kozel Medium prestižní ocenění "Pivo roku" za prvenství mezi světlými ležáky v soutěži "České pivo 2008".

Kontakt:
Jiří Mareček
tiskový mluvčí
Tel.: 724 617 219

x x x
  • S celkovým prodejem 10,9 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2007 (včetně licenční výroby v zahraničí) a s exportem do více než 55 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem globální skupiny SABMiller plc. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.
  • SABMiller plc je jedna z největších světových pivovarnických společností, s pivovarnickými aktivitami či distribucí ve více než 60 zemích světa napříč šesti kontinenty. Skupina značek SABMiller zahrnuje významné mezinárodní značky jako Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro a Pilsner Urquell, a téměř 200 úspěšných regionálních a národních značek.

Plzeň