Celkově loni Prazdroj prodal méně piva než v roce 2020. Nepomohl ani export.

1.7.2022 Obchodní výsledky

Uzavření restaurací a další proticovidová opatření negativně ovlivnily výsledky Plzeňského Prazdroje i v roce 2021. Oproti předchozímu roku prodal doma i ve světě o 0,3 procenta méně piva. S tržbami i ziskem zůstal pod úrovní předpandemického roku 2019.

„Oproti předcovidovému období byl loni výrazný propad především u čepovaného piva. Jeho prodeje ovlivnilo nejen opakované zavírání hospod, ale i další omezení. Celkově tak naše loňské prodeje na domácím trhu zaostaly dokonce i za rokem 2020 o tři procenta. Na druhé straně, především díky naší setrvalé podpoře hospod a restaurací, se nám loni přihlásila řada provozů se zájmem stát se našimi odběrateli,“ říká Dragoș Constantinescu, generální ředitel Plzeňského Prazdroje.

Tržby pivovaru v roce 2021 dosáhly 16,3 miliard korun, zisk po zdanění byl 4,48 miliardy korun. Kapitálové investice činily 1,4 miliardy a do státní pokladny Prazdroj odvedl na přímých a nepřímých daních 5 miliard korun. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byly tržby nižší o čtyři procenta a zisk nižší o šest procent. Inflace přitom za zmíněné roky 2020 a 2021 přesáhla kumulativně 7 procent.

O něco lépe než doma se Prazdroji v loňském roce dařilo v zahraničí, kde prodej jeho piv meziročně stoupl o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů. V tuzemsku celkově prodal 6,5 milionu. Celkem tak pivovar v součtu doma i ve světě v roce 2021 prodal přes 11 milionů hektolitrů, což je o zhruba 0,3 % horší výsledek než v roce 2020.

Prazdroj je nadále největším exportérem tuzemských piv, loni jich vyvezl přes 1,7 milionu hektolitrů. Většinu z toho tvořil ležák Pilsner Urquell, který se vaří pouze v Plzni a odtud se vyváží do více než 50 zemí světa. Zbylou část zahraničních prodejů tvořila produkce Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.

I přes loňské potíže způsobené přetrvávající pandemií Prazdroj nepřestal investovat do svých provozů i udržitelnosti. V loňském roce došlo ke zvýšení výrobní kapacity v Pivovaru Radegast o 20 procent, a to díky stavbě nové varny za 250 milionů korun. V Plzni se začal stavět nový, plně automatizovaný sklad za 780 milionů korun. Ve Velkých Popovicích pak letos dojde ke zprovoznění 14 nových cylindrokonických tanků pro kvašení a zrání piva v celkové hodnotě investice téměř 400 milionů korun.

„Je pro nás zásadní, aby se naše pivovary rozvíjely, abychom mohli i nadále držet nejlepší kvalitu našich produktů. Stejně tak je pro nás přirozené investovat do podpory české pivní kultury, do hospod a restaurací. Jen během pandemie jsme tímto směrem investovali několik set milionů korun a naše podpora pokračuje i letos. A nezapomínáme rozhodně ani na naše zaměstnance, kteří jsou pro náš klíčoví, neustále se snažíme zlepšovat jak pracovní prostředí, tak i benefity, které mohou čerpat,“ říká Dragoș Constantinescu.

Stejně tak se Prazdroj zaměřuje na podporu lokálních dodavatelů surovin, například formou pomoci pěstitelům chmele na Žatecku s efektivnějším zavlažováním v rámci projektu PRO CHMEL, na kterém spolupracuje s Microsoftem a Agritecture (více na www.prochmel.cz).

Poznámka pro editory:
• Maximálně šetrné chování k životnímu prostředí je součástí filozofie podnikání Plzeňského Prazdroje. Zaměřuje se na recyklaci a opětovné využívání obalů, dlouhodobě snižuje spotřebu vody, maximálně využívá obnovitelnou energii a omezuje používání plastů. Do roku 2030 by měla výroba Plzeňského Prazdroje dosáhnout uhlíkové neutrality.
• S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
• Plzeňský Prazdroj získal v roce 2021 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma dvě významná ocenění; v kategoriích Velká firma a TOP Odpovědná firma v reportingu.