Čepované pivo z Plzně míří do kaváren. Unikátní výčep už je ve stovce podniků

22.9.2022 Ostatní produkty

Plzeňský Prazdroj chystá pivní revoluci ve světě kaváren a moderních bister. S čepovaným pivem míří do míst, kde je zatím vedle kávy, dortů a sendvičů k mání nejvýše pivo v lahvích a plechovkách. Aby uspěl, vyvinul unikátní designový minivýčep Barnie, který využívá prvky technologie tankového piva. Vejde se na barový pult a je jednoduchý na obsluhu i údržbu.

Výčep dostal jméno Barnie a zatím v pilotním provozu funguje v prvních 100 kavárnách a moderních bistrech v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě a Košicích. Cílem Prazdroje je do konce roku nabídnout minivýčep v dalších desítkách provozoven v Česku a na Slovensku.

„Kavárny a další malé provozy typu bister nebo menších barů jsou velmi zajímavou oblastí trhu. Ročně v nich lidé utratí čtvrtinu celkového objemu v rámci gastro sektoru. Pivo sice není tím hlavním, co tu hosté hledají, přesto vidíme, že zájem o něj roste. Proto chceme dát lidem možnost si i zde vychutnat pivo třeba během sobotního brunche nebo odpoledního setkání s přáteli v té nejlepší podobě – tedy čepované. Proto jsme Barnieho vyvinuli,“ říká Veronika Hořáková, ředitelka oddělení rozvoje obchodu Plzeňského Prazdroje.

Základ pro nový výčep dal inovativní hackathon, tedy soutěž studentů technických univerzit a dalších technických nadšenců, který pivovar pořádal v roce 2019. Na něj pak navázal technický vývoj expertů z Prazdroj ve spolupráci s partnery Unico.Ai a Sinop. „Cílem bylo vytvořit malý, na obsluhu i údržbu jednoduchý a přitom plně funkční výčep pro místa, kde by se klasický velký výčepní pult nevešel, ani nevyužil, protože tam není taková poptávka po pivu jako v klasických hospodách. Zkrátka aby jediná pěna v kavárnách nebyla jen ta v capuccinu“, doplňuje Šimon Pokorný, projektový manažer Prazdroje.

Finální řešení se inspirovalo technologií tankového piva, kterou Prazdroj začal prosazovat před více jak 26 lety. „Přímo ve výčepu je plastový pivní soudek s vakem. Funguje na stejném principu jako vak v pivním tanku – při čepování kompresor z vaku vytlačuje pivo, které tak vůbec nepřijde do kontaktu se vzduchem. Kromě toho je uvnitř i chlazení zaručující správnou teplotu piva. Barnie tak všechny komponenty ukrývá uvnitř designového obalu,“ vysvětluje Petr Kostlán, který měl technologický vývoj Barnieho v Prazdroji na starosti. Nový výčep je nenáročný na údržbu, celé pivní vedení je totiž bezsanitační. „Obsluha spolu s novým soudkem vždycky vloží i nové hadičky, díky čemuž je zachovaná čistota i maximální kvalita čepovaného piva,“ doplňuje Petr Kostlán.

Stejně jako u ostatních svých obalů dbá Prazdroj i u Barnieho na maximální šetrnost k přírodě. Proto jsou pivní soudky spolu s pivním vedením plně recyklovatelné. Pivovar jim navíc ve spolupráci s brněnským designovým studiem NAHAKU vdechne nový život – vyrábí z nich světla. „Z jednorázových plastových soudků jsme navrhli a vyrobili svítidla. Visí například v pražském Manifestu Smíchov nebo v britském Manchesteru. Aktuálně řešíme možnost sériovější výroby, aby byly dostupné pro širokou veřejnost,“ uvádí Josef Rozehnal z NAHAKU.

Ačkoliv je Barnie snadný na obsluhu, i u něj Prazdroj neslevuje ze svých standardů kvality. „Čistá a mokrá sklenice je základ, bez ohledu na to, z jakého kohoutu pivo teče. Ani Barnie není výjimkou. Proto i v kavárnách, stejně jako v hospodách, budeme školit obsluhu, aby dokázala pivo správně načepovat a naservírovat a hosté odcházeli s nejlepším zážitkem,“ říká Šimon Pokorný.

Prazdroj si od novinky slibuje, že podpoří zájem o pivo i v podnicích, kde prim hraje káva nebo víno. „V Česku je zhruba sedm tisíc kaváren a bister a vidíme v nich potenciál pro rozvoj prodeje. Zvláště pak ve větších městech se tento segment v posledních letech výrazně rozvíjí. Věříme, že pokud bude v nabídce skvěle načepované pivo, stane se vhodným doplňkem kavárenského sortimentu,“ dodává Šimon Pokorný. Pivní soudky pro Barnieho mají objem 10 litrů a pivovar v nich nyní nabízí svůj ležák Pilsner Urquell a také piva z minipivovaru Proud.

Poznámky pro editory:

  • S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2021 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma dvě významná ocenění; v kategoriích Velká firma a TOP Odpovědná firma v reportingu.
  • Společnost Sinop nabízí výrobky od nejmenšího přenosného nápojového chladiče až po velké chladicí soustavy určené pro hypermarkety nebo např. ropné plošiny na moři. Chladiče jsou vyráběny dle standardní katalogové nabídky a i dle individuálních požadavků odběratelů z nejrůznějších odvětví.
  • UNICO je konzultační společnost, která provází firmy inovačním procesem od A do Z – od nápadu až po doručení reálné technologické inovace“.
  • NAHAKU funguje jako laboratoř designu založená na principu upcyklace. Vytváříme instalace a produkty s přidanou morální hodnotou.Studio spolupracovalo například s Moet Hennesey, Mattoni, O2, TONem a mnohými dalšími.