- Novinky
- Udržitelnost a odpovědnost
- Obchodní výsledky
- Ocenění
- Akce
- Pilsner Urquell
- Gambrinus
- Radegast
- Velkopopovický Kozel
- Birell
- Volba sládků
- Ostatní produkty
Covid kvalitu čepovaného piva v hospodách nezhoršil. Podniků, které o něj umí pečovat, je nejvíc v historii
14.2.2022 Udržitelnost a odpovědnostSkvěle načepované pivo není již jen výsadou Prahy a dalších velkých měst. Hospod a restaurací, které umí pečovat o český národní nápoj, přibylo i navzdory pandemii, a to i v menších městech. Dokládá to ocenění Hvězda sládků. To Plzeňský Prazdroj uděluje hospodám a pivnicím, které pivu věnují tu nejvyšší péči, a kde ho umějí i perfektně načepovat. Letos jej získalo 586 hospod, téměř dvakrát tolik, co v prvním ročníku před třemi lety. Nejvíce přitom rostou počty oceněných v městech do 50 tisíc obyvatel. Úspěšní jsou ale i hostinští v nejmenších městech a Hvězdu sládků získalo letos i 26 hospůdek v obcích do 3 tisíc obyvatel.
Plzeňský Prazdroj letos uděluje Hvězdu sládků již potřetí. Inspektoři hodnotí pravidelně celkovou péči o pivo od skladování přes čistotu pivního vedení a skla až po správné čepování. Obavy, že by se vinou koronakrize kvalita v hospodách zhoršila, se nenaplnily. „Naopak se ukázalo, že hospodští dělají vše pro to, aby k nim hosté znovu chodili a vraceli se nejlépe opakovaně. Proto vylepšují nejen prostředí restaurací nebo nabídku jídla, ale soustředí se ještě víc i na pivo a péči o něj. A v tom se jim snažíme maximálně pomáhat,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Prazdroje. Inspektoři z Prazdroje přitom uvádí, že kvalita péče o pivo a jeho čepování roste celkově a netýká se jen těch nejlepších hospod, které získají Hvězdu sládků, a jen velkých měst.
Oproti předchozímu „předcovidovému“ ročníku se počet oceněných hospod zvýšil bezmála o 140, a to i přesto, že kritéria jsou pořád velmi přísná. Celkem Hvězdu sládků pro letošní rok obdrželo 586 restaurací, hospod a barů v Česku. Nejvíce oceněných podniků je v Praze, na severní Moravě, v Plzeňském a Středočeském kraji. Přibývá ale oceněných provozoven i v dalších regionech. Oproti minulému ročníku letos vzrostl nejrychleji počet na jižní Moravě, v Královéhradeckém a Olomouckém kraji.
Výrazně se přitom situace zlepšuje na malých městech a vesnicích, kde místním hospodám v posledních dvou letech i vlivem covidových omezení přibyla konkurence v podobě domácích výčepů. „Majitelé hospod na malých městech to často vzali jako výzvu a začali se věnovat kvalitě. Chceme jim v tom pomoci, ať už zlepšením výčepního vybavení, poradenstvím v oblasti sanitace pivního vedení nebo školením personálu a výčepních. Ročně proškolíme stovky provozoven. Tím se zvyšuje i počet podniků v menších městech a na vesnicích, které umí naservírovat skvěle ošetřené pivo a lákají své hosty zpátky. A ty úplně nejlepší pak aspirují na Hvězdu sládků,“ vysvětluje Vojtěch Homolka, vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje, který má na starosti kvalitu čepovaného piva v hospodách.
Že hosté čím dál víc vyhledávají správně ošetřené pivo, potvrzuje Marek Cieslar z pivnice Pilsnerka Národní v centru Prahy: „Pozorujeme zvýšený zájem znalců piva. Mezi hosty nám přibylo množství partiček, které cíleně chodí za kvalitním pivem.“
Přesto, že kvalita péče o pivo roste, udržet si prestižní ocenění není pro hospody automatické. Svědčí o tom fakt, že Hvězdu neobhájila přes stovku hospod a restaurací. „Mezi letošními oceněnými je přes 40 procent nováčků, hospod, které dosud Hvězdu sládků neměly,“ uvádí Vojtěch Homolka.
Pro hospodské je ocenění důležité z několika důvodů. V nedávném průzkumu Prazdroje, kterého se účastnilo 150 v minulém ročníku oceněných hospod a restaurací, potvrdila třetina z nich, že k nim hosté po získání Hvězdy sládků cíleně chodí na čepované pivo. Téměř 60 % hospodských uvedlo, že ocenění zvyšuje hrdost štamgastů na svého výčepního. Pro 40 % dotázaných přináší Hvězda konkurenční výhodu a zvyšuje známost jejich podniku. Pětina pak uvádí, že k nim chodí noví hosté a mají díky Hvězdě i vyšší výtoč piva.
„Máme opakovaně potvrzeno, že lidé chodí cíleně tam, kde Hvězda visí,“ komentuje Martin Tuch z restaurace Dole v dole v Sokolově a jeho slova potvrzuje i Pavel Halama z restaurace Panský dvůr v Chotěboři: „Díky Hvězdě jsme se dostali do různých aplikací a map, takže kdo nás nezná, najde si nás. Už to není přitom jenom věcí mladých, pozorujeme, že podobné aplikace využívají i starší lidé.“
Poznámka pro editory:
- Hvězda sládků představuje nejkomplexnější hodnocení v oblasti péče o čepované pivo. V první fázi se hodnotí několik oblastí, které mají vliv na jeho výslednou kvalitu: od skladování, přes péči o pivní vedení a správnou volbu tlačného plynu, mytí sklenic, až čistotu výčepu. Ty hospody, které touto kvalifikací loni v létě prošly, pak čekala na podzim druhá zkouška: školení odborníci navštěvovali jednotlivé provozovny a v utajení hodnotili kvalitu naservírovaného piva.
- Ocenění Hvězda sládků se uděluje vždy na jeden rok. Poprvé bylo uděleno v roce 2019, letos je uděleno potřetí, v roce 2021 vlivem dlouhodobého uzavření hospod a restaurací nebylo možné ohodnotit přihlášené podniky, proto nebylo ocenění uděleno.
- Hodnocení čistoty provádí tým technických inspektorů. Na čepování piva, jeho chuť a vlastnosti se zaměřují odborní degustátoři, kteří v utajení navštěvují hospody a restaurace. Jsou to absolventi intenzivního tréninkového programu, který se věnuje čepování piva a jeho degustaci. Každého experta školí tým obchodních sládků Plzeňského Prazdroje.
- Maximálně šetrné chování k životnímu prostředí je součástí filozofie podnikání Plzeňského Prazdroje. Zaměřuje se na recyklaci a opětovné využívání obalů, dlouhodobě snižuje spotřebu vody, maximálně využívá obnovitelnou energii a omezuje používání plastů. Do roku 2030 by měla výroba Plzeňského Prazdroje dosáhnout uhlíkové neutrality.
- S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
- Plzeňský Prazdroj získal v roce 2020 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma nejvýznamnější ocenění – Trendsetter za to, že dlouhodobě v Česku udává směr v oblasti udržitelnosti a přináší nové inspirativní podněty k odpovědnosti v podnikání.