Na Pilsner Festu odstartovala charitativní aukce Pilsner Urquell pro Centrum Paraple. Letos se draží unikátní šaty z plzeňského ležáku a 9 obrazů s pivní látkou

10.10.2023 Udržitelnost a odpovědnost

Charitativní aukce, kterou pořádá Pilsner Urquell ve prospěch Centra Paraple, odstartovala letos 6. října na oblíbených slavnostech Pilsner Fest. Letos se draží šaty vyrobené z piva Pilsner Urquell, ve kterých zazářila na letošním karlovarském filmovém festivalu Aňa Geislerová, a devět obrazů mladých českých umělců inspirovaných plzeňským pivem. Na Pilsner Festu si je prohlédlo během dvou dnů téměř 20 tisíc návštěvníků. Aukce již probíhá na webu https://aukce.pilsner-urquell.cz/ a potrvá do 1. prosince.

Letos se již po dvanácté uskuteční Pilsner Urquell charitativní aukce originálních děl, jejíž výtěžek poputuje na konto Centra Paraple, které pomáhá lidem s poškozením míchy s návratem do aktivního života.

„V letošním roce jsme se rozhodli vydražit výjimečné šaty vyrobené z našeho piva pomocí unikátní technologie. Róba pochází z dílny předního českého návrháře Jakuba Polanky
a letos v ní zazářila Aňa Geislerová na karlovarském filmovém festivalu. I další díla, o která mohou podporovatelé umění a Centra Paraple v aukci usilovat, jsou rovněž inspirovaná pivem Pilsner Urquell.
Věříme, že výtěžek z letošní aukce opět významně podpoří smysluplnou činnost Centra Paraple. Za to již nyní všem dražitelům děkujeme,“ říká Kristýna Tereková, senior brand manager značky Pilsner Urquell.

Obrazy vytvořili mladí čeští umělci a umělkyně speciálně pro účel aukce. Díla „Zdroj“, „Humulus lupulus“ a „Harmonie“ poskytla Tereza Kotek, která spolupracuje s Centrem Paraple již delší dobu, třemi obrazy s názvy „Křivky“, „Střetnutí“ a „Jas“ přispěl Dejvid Jones. Další obrazy vytvořili členové umělecké, ilustrátorské a designerské skupiny DRAWetc. Martina Fischmeister, Matěj Špatenka a Eva Mária Ondová.

Každé dílo odráží symboly nebo hodnoty značky Pilsner Urquell a všechny obrazy i šaty mají společný prvek – látku vyrobenou z piva Pilsner Urquell. Například Dejvid Jones použil látku jako paspartu obrazů a Tereza Kotek na materiál malovala a také ho na obrazy lepila nebo přišívala. K zarámování obrazů posloužilo dubové dřevo, stejné, jaké používají plzeňští pivovarští bednáři na stavbu ležáckých sudů.

Pilsner Fest, tradiční oslava uvaření první várky plzeňského ležáku, byl první příležitostí prohlédnout si díla, která se letos draží. Dál budou k vidění v Návštěvnickém centru plzeňského pivovaru. Online aukce se mohou zájemci účastnit na webu https://aukce.pilsner-urquell.cz/, kde bude probíhat až do 1. prosince.

Detailní pravidla aukce, popis a fotografie dražených uměleckých děl naleznou zájemci na webu https://aukce.pilsner-urquell.cz/.

 

Poznámky pro editory:

Aukce

  • Charitativní aukce Pilsner Urquell se pořádají již od roku 2012 a celkově vynesly Centru Paraple více než 20 milionů korun. Centrum Paraple všechny získané prostředky využívá na pokrytí nákladů své hlavní služby, pobytové sociální rehabilitace.

 Pivní róba Pilsner Urquell

  • Po třech měsících prací v laboratořích Nanollose bylo vyrobeno 15 metrů unikátního organického materiálu připomínajícího kůži. Vědci k jeho vytvoření použili přibližně 300 l piva Pilsner Urquell. Využili proces fermentace, který přeměňuje látky obsažené v pivu v hustou “tkaninu” mikrobiální celulózy, což je přírodní polymer podobný bavlně.

 Proces výroby začal „naočkováním“ piva Pilsner Urquell speciální přírodní bakterií. Poté se dva týdny čekalo, až bakterie odvedou ve velkoplošných nádobách svou práci a základní surovina bude připravena ke “sklizni”. V této fázi byla mikrobiální celulóza hrubým, tlustým a vodou nasáklým materiálem připomínajícím želé.

 Na první pohled bylo patrné, že materiál z piva absorboval hodně přírodních barviv. Cílená barevnost finální látky však byla podstatně světlejší, a tak musel materiál projít dodatečným procesem zesvětlení.

 Po vyčištění byla celulóza připravena na další zpracování, tedy změkčení za použití rostlinného změkčovadla.  Pokud by tento krok vědci neprovedli, byl by materiál po usušení příliš tvrdý a křehký pro další zpracování.

 Sušení materiálu zabralo 4 dni, v průběhu, kterých se vlhký a měkký materiál přeměnil na velmi pevný ale pružný arch.

Celý proces úprav, který představoval dohromady až 5 týdnů, vyvrcholil závěrečným voskovaným postřikem. Ten už látce z piva Pilsner Urquell jen dodal voděodolnost a nádherný lesk, aby róba mohla skutečně na červeném koberci zazářit. Látka připravená k exportu byla opatrně zabalená a po několika částech zaslaná do Evropy k úvodnímu zkoumání, jaké krejčířské zpracování bude nejlepší pro celý projekt. Unikátní materiál dal vzniknout nádherným šatům, které na svět přišli z rukou předního českého návrháře Jakuba Polanky.

  • Nanollose Limited (ASX: NC6) je přední biotechnologická společnost zabývající se škálovatelnou technologií pro vytváření vláken s minimálním dopadem na životní prostředí. Nanollose využívá k pěstování celulózy ekologický fermentační proces, který by se mohl stát udržitelnou alternativou ke konvenční celulóze získané z dřevní buničiny.
  • Jakub Polanka patří mezi přední české módní návrháře. Je absolventem pražské UMPRUM a pařížského Institut Français de la Mode. V minulosti spolupracoval s významnými značkami světové módy (Hermés, Louis Vuitton) a s pařížským studiem Philippa Starcka. Je držitelem několik ocenění, jedním z nich je Czech Grand Design (Módní designér roku 2009, Módní designér roku 2020), získal také cenu Elle Style Award pro nejlepšího návrháře roku a ocenění Huberta de Givenchyho či vídeňskou Kontakt Award.
  • Produktový hub IMMINENT se věnuje módním a designovým inovacím a výrobě specializovaných produktů napříč designovým spektrem, tzv. “objects of culture”. Hledání nových příležitostí ve využití převratných technologií a textilních inovací, ve spojení s principy udržitelnosti, tvoří hlavní gró IMMINENT filozofie a produktů.

DRAWetc.

  • je ilustrátorské, animátorské a designérské full-servis studio a současně komunita tvůrců ilustrace, animace, komiksu, mural artu a experimentátorů vizuální tvorby.
  • Studio DRAWetc. založil před 20 lety Vladimír Strejček
  • Od založení je studio leaderem české komerční ilustrace. Disponuje portfoliem téměř 100 ilustrátorů. Dlouhodobě investuje velké množství energie, času i prostředků do rozvoje, vzdělávání a sbližování ilustrátorské komunity pomocí projektů Raw-Art-Wrestling, Drink&Draw a DRAWtelier.

Centrum Paraple

  • Centrum Paraple je obecně prospěšná společnost založená Zdeňkem Svěrákem a občanským sdružením Svaz paraplegiků. Od roku 1994 pomáhá lidem na vozíku po poškození míchy a jejich rodinám zvládnout těžkou životní situaci. Je oporou pro ty, kteří právě ochrnuli po úrazu nebo nemoci, i pro ty, kteří tak žijí už dlouho, ale narazili na problém, se kterým si nevědí rady.  

Pilsner Fest 2023

  • Pilsner Fest je každoroční oslava výročí zrodu ležáku Pilsner Urquell, který byl poprvé uvařen sládkem Josefem Grollem 5. října 1842 v nově zbudovaném Měšťanském pivovaru – dnes Plzeňský Prazdroj v Plzni. Letos proběhl v prostorách pivovaru v pátek 6. a v sobotu 7. října. Kompletní informace o letošním Pilsner Fest jsou na https://www.pilsner-urquell.cz/pilsner-fest

 Pilsner Urquell

  • Pilsner Urquell založil kategorii piva typu pilsner, která je dnes vůbec nejrozšířenější pivní kategorií, náleží do ní asi 70 % celosvětové pivní produkce. Již brzy po uvaření první várky 5. října 1842 se začal vyvážet do okolních zemí a v roce 1873 i do Spojených států. Pilsner Urquell se v současnosti vyváží do více než 50 zemí po celém světě.
  • Pilsner Urquell získal po osmé za sebou ocenění Nejdůvěryhodnější značka v kategorii piv.
  • Pilsner Urquell je součástí společnosti Plzeňský Prazdroj, která je lídrem mezi výrobci piva v regionu střední Evropy.
  • S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva. 
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2022 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma dvě významná ocenění; první místo v kategorii odpovědného reportingu a hlavní cenu Trendsetter mezi velkými firmami.