Plzeňský Prazdroj zvyšuje kapacitu výroby prémiového ležáku Pilsner Urquell

18.6.2018 Pilsner Urquell
Varna Pivovaru Plzeň

Plzeňský Prazdroj ode dneška zvyšuje výrobu prémiového piva Pilsner Urquell. Pivovar investoval do nových technologií celkem 280 milionů korun a výrobní kapacitu ležáku díky nim rozšiřuje téměř o třetinu na více než 88 tisíc hektolitrů piva týdně, respektive 3,5 milionu hektolitrů ročně.

Rozšířením výroby pivovar reaguje na rostoucí poptávku po Pilsner Urquell. Jen v loňském roce vzrostly prodeje originálního plzeňského ležáku v Česku o více než 7 procent, v zahraničí ho pak lidé poprvé vypili přes jeden milion hektolitrů. Nová investice umožní Prazdroji zároveň zvýšit export na nové trhy, zejména v Asii.

Větší část z celkové investice 280 milionů korun – cca 160 milionů korun, směřovala do rozšíření varny. Její součástí je nová vystírací káď, dva měděné rmutovací kotle, scezovací káď a mladinová pánev. Zbytek peněz byl využit na nákup a instalaci deseti nových cylindrokonických tanků, v nichž bude Pilsner Urquell kvasit a zrát.

Pro investici se Plzeňský Prazdroj rozhodl na jaře loňského roku, tedy v době převzetí japonskou pivovarnickou společností Asahi. „Nový akcionář nám dal plnou podporu. Jeho záměrem je posilovat prodeje nejsilnějších značek. Pilsner Urquell je naší vlajkovou značkou a poptávka po ní stále roste. Práce se začaly na podzim loňského roku a byly dokončeny koncem letošního dubna. V současné době začínáme s plnou výrobou,” komentuje generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.

Instalace nové technologie vyžadovala pečlivou práci mnoha expertů. „Opravdovým oříškem bylo usazení nové scezovací kádě. Nerezová nádoba má ve svém průměru 10 metrů, váží přes 45 tun a řadí se tak mezi největší scezovací kádě v celé zemi. Podobně náročná byla i práce s cylindrokonickými tanky. Ty cestovaly na lodích po moři, poté po Labi, odkud byly na specializovaných nákladních vozidlech převezeny do Plzně. Když jsme je v pivovaru přesunovali pomocí speciálních podvalníků, měli jsme mezi budovami na každé straně jen několik centimetrů místa. Obří jeřáby potom tanky usadily na konstrukci budovy. Bylo krásné počasí a přihlížejícím se naskytl nevšední pohled na obrovské nádoby vážící 23,5 tuny, jak se vznáší nad budovami pivovaru,“ vzpomíná projektový manažer Tomáš Kosmák. Po instalaci nové technologie začala v Prazdroji na přelomu dubna a května testovací výroba. “Vyladění technologie bylo velmi náročné a vyžádalo si několik týdnů testování,“ doplňuje Tomáš Kosmák.

Významnou část nové kapacity využije Prazdroj k exportu ležáku: „Pilsner Urquell se těší silnému růstu v zahraničí jak na našich tradičních evropských trzích, tak v Asii. V rámci Evropy výrazný růst zaznamenáváme zejména Ve Skandinávii a na Balkáně, protože spotřebitelé tam tento slavný český ležák obdivují. V Asii jsme od dubna zahájili pravidelný vývoz do Číny a naše mateřská společnost Asahi začala budovat značku na jejím domácím japonském trhu. Naším cílem je, aby značka rostla postupně, zajistit dokonalou kvalitu servisu a chuťových zkušeností s ní a vysvětlit příběh značky. Proto spolupracujeme s Asahi a dalšími místními partnery, abychom pečlivě vybrali restaurace, kde bude náš ležák k dispozici,“ uvádí marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Grant McKenzie.

I přes investice do moderních technologií se ale legendární ležák Pilsner Urquell vaří podle stejné receptury a se stejným postupem jako před 176 lety, kdy dal vzniknout nové kategorii piv s označením pils nebo pilsener. „Vaříme stále na tři rmuty v měděných nádobách s přímým otopem plamenem, používáme žatecký chmel – poloraný červeňák, vlastní slad a vodu, speciální prazdrojské kvasnice. Doba výroby Pilsner Urquell tak je i nadále 5 týdnů a chutná, stále stejně skvěle, jako když jej poprvé uvařil Josef Groll,“ doplňuje manažer plzeňského závodu Prazdroje Stanislav Hamara.

Pro rozšíření kapacity má Prazdroj zajištěn dostatek surovin od tradičních tuzemských dodavatelů. „Díky tuzemským surovinám je české pivo unikátní. Pro spotřebitele je zárukou zachování výjimečných vlastností, protože závazně stanovuje skladbu surovin. Dodavatelům pak garantuje stabilní dlouhodobou poptávku. Dodržování těchto pravidel a prohlubování spolupráce je součástí naší obchodní politiky. Naše obchodní partnery jsme v předstihu informovali, že naše dlouhodobé pozitivní obchodní vztahy budeme díky nové investici ještě posilovat,“ vysvětluje Stanislav Hamara. Pro novou výrobu přijme Prazdroj pět nových zaměstnanců – vařičů a zaměstnanců laboratoře.

Plzeňský Prazdroj naposledy rozšiřoval varnu v roce 2004, kdy do zvýšení výroby investoval podobnou částku jako letos. Cylindrokonické tanky pak používá od roku 1993, kdy pořídil prvních 48 nádob pro hlavní kvašení a 56 tanků pro zrání. Historická varna Plzeňského Prazdroje z 19. století byla v roce 2008 zrekonstruována do původní podoby a nyní je součástí prohlídkové trasy pivovaru.

Tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje a roku 2018 Jitka Němečková je médiím k dispozici na těchto kontaktech:
Mobil: +420 731 193 191 
Email:
 
Poznámky pro editory
Plzeňský Prazdroj v roce 2017 doma a v zahraničí prodal přes 11 milionů hl; domácí výroba činila 7 mil hl, vývoz přes 1,5 mil hl a licenční výroba 2,6 milionu hl. S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
Za dlouhodobý přínos k rozvoji společenské odpovědnosti v ČR byl Plzeňský Prazdroj oceněn Zlatým certifikátem v soutěži TOP odpovědná velká firma 2017.