- Novinky
- Udržitelnost a odpovědnost
- Obchodní výsledky
- Ocenění
- Akce
- Pilsner Urquell
- Gambrinus
- Radegast
- Velkopopovický Kozel
- Birell
- Volba sládků
- Ostatní produkty
Prazdroji se loni dařilo v zahraničí: jeho export vzrostl bezmála o 13 procent
7.7.2023 Obchodní výsledkyÚplné uvolnění po covidových restriktivních opatřeních v roce 2022 přispělo k výraznému růstu prodejů piv Plzeňského Prazdroje v zahraničí. Celkem pivovar loni vyvezl rekordní bezmála 2 miliony hektolitrů piv, což představuje meziroční nárůst téměř o 13 procent.
„Loňský rok byl skoro všude po světě ve znamení znovu otevření restaurací a barů a opětovného nadechnutí trhu po covidových letech. To mělo za následek spolu s rostoucí oblibou našich piv v zahraničí, že se naše zahraniční prodeje loni meziročně zvýšily. Dařilo se nám na našich tradičních velkých trzích, zejména na Slovensku a v Německu, ale i dalších zemích,“ říká Dragos Constantinescu, generální ředitel Plzeňského Prazdroje. Růst na těchto odbytištích dokázal dokonce eliminovat výpadek v Rusku a Bělorusku, kam Prazdroj okamžitě po vypuknutí války na Ukrajině přestal vyvážet.
Z exportovaného piva připadají přibližně tři čtvrtiny na lahve a plechovky, čtvrtina pak na sudové a tankové pivo. Právě vývoz čepovaného piva v souvislosti s koncem covidových opatření táhl loňský růst zahraničních prodejů, když se zvýšil o bezmála 28 %. „Nezaměřujeme se pouze na samotné pivo, spolu s ním se snažíme vyvážet tradiční českou pivní kulturu. Na zahraničních trzích podobně jako doma školíme personál hospod a restaurací ve správné péči o pivo a čepování. Chceme, aby si špičkovou kvalitu našich piv, které si turisté dopřávají při návštěvě Česka, mohli vychutnat i v dalších zemích,“ doplňuje Kamil Růžek, obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy. Export do zahraničí doplnila licenční výroba piva Kozel, která loni dosáhla zhruba 3,2 milionu hektolitrů, meziročně o 9,5 % více.
Celkově, při součtu tuzemských i zahraničních prodejů, Prazdroj loni prodal 12,4 milionu hektolitrů piv. Dominantní přitom byl český trh, kde prodal 7,3 milionu hektolitrů. Podobně jako v zahraničí i doma pomohl konec covidových restrikcí. „Zároveň se ale především ve druhé polovině roku začaly v souvislosti s vysokou inflací a růstem nákladů v gastronomii objevovat signály k ochlazení, což je ještě zřetelnější v roce letošním,“ dodává Dragos Constantinescu.
Růst prodejů piva, především v zahraničí, se promítl i do finančních výsledků Prazdroje. Tržby společnosti se oproti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy korun. Zisk po zdanění činil 5,9 miliardy korun. Na přímých i nepřímých daních Prazdroj do státní pokladny odvedl 5,4 miliardy korun.
Velmi výrazně rostly loni kapitálové investice Prazdroje. Ty se v roce 2022 zvýšily oproti předchozímu roku o 45 % na 2,16 miliardy korun. „Naše loňské investice byly největší minimálně za posledních pět let. Pokrčovali jsme v modernizaci našich pivovarů a v investicích do udržitelnosti. Postavili jsme za více než tři čtvrtě miliardy korun nový automatizovaný sklad v Plzni, ve Velkých Popovicích jsme instalovali 14 cylindrokónických tanků na zrání a kvašení piva. A odstartovali jsme další velké investice, které budou dokončeny letos – nové stáčecí linky v pivovarech ve Velkých Popovicích a v Plzni,“ komentuje Dragos Constantinescu.
Poznámka pro editory:
- Maximálně šetrné chování k životnímu prostředí je součástí filozofie podnikání Plzeňského Prazdroje. Zaměřuje se na recyklaci a opětovné využívání obalů, dlouhodobě snižuje spotřebu vody, maximálně využívá obnovitelnou energii a omezuje používání plastů. Do roku 2030 by měla výroba Plzeňského Prazdroje dosáhnout uhlíkové neutrality.
- S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
- Plzeňský Prazdroj získal v roce 2022 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma dvě významná ocenění; první místo v kategorii odpovědného reportingu a hlavní cenu Trendsetter mezi velkými firmami.