Průzkum Prazdroje: kvůli vyšší DPH zvažují hospodští konec podnikání

18.5.2023 Ostatní produkty

Zvýšení sazby DPH u čepovaného piva o 11 %, které je součástí vládního konsolidačního balíčku, by představovalo zásadní ránu pro tuzemské hospody a pro řadu z nich zřejmě i ránu poslední. Ukázal to aktuální průzkum Plzeňského Prazdroje, podle kterého kvůli růstu daně desetina hospod zvažuje ukončení provozu a 5 % je rozhodnuto, že po zavedení vyšší sazby definitivně stáhne roletu. Celý gastrosektor napříč republikou se obává krizového scénáře: zdražování, úbytku hostů a nižších útrat.

Aktuálního průzkumu Prazdroje k dopadům zvýšení sazby DPH u čepovaného piva z nynějších 10 % na 21 % se účastnilo 1044 restaurací a hospod z celého Česka. Velmi podobné obavy přitom vyjádřili hospodští ve velkých městech i v menších obcích a na vesnicích. 84 % respondentů považuje růst DPH o 11 % za zásadní zásah do podnikání.

Drtivá většina hostinských (87 %) se shoduje na tom, že bude muset kvůli růstu sazby zásadně zdražit čepované pivo, protože jim situace s ohledem na inflaci, rostoucí náklady a následky covidu neumožňuje jiné řešení. Více než polovina oslovených (53 %) přitom soudí, že se to navíc projeví na nižších útratách hostů a polovina hostinských se obává dalšího odlivu zákazníků.

Růst sazby by nejvíce zasáhl podniky, které nevaří vůbec nebo nabízejí jen studenou kuchyni. Ty tvoří podle Českého svazu pivovarů a sladoven zhruba 50 % ze všech restauračních podniků v Česku. A na prodejích čepovaného piva jsou nejvíce závislé. Ovšem i restaurace s nabídkou teplých jídel musí pečlivě zvažovat, jak na vyšší DPH zareagují. „Bude nás to bolet, protože není možné, abychom zdražili pivo o celých 11 %. To bychom určitě přišli o hosty. Hodně lidí si s pivem dává jídlo. Kdybychom je odradili drahým pivem, tratili bychom i na kuchyni. Takže si budeme muset ukousnout velkou část vlastní marže a místo restartu po třech opravdu těžkých letech budeme zase bojovat o přežití,“ uvádí majitel restaurace U Pechtů v Plzni Martin Pejchar.

Jeho slova potvrzuje i Jiří Petrželka, spolumajitel další plzeňské restaurace U Gigantu. „Zvýšení sazeb u čepovaného piva a navíc i dvouprocentní růst u stravovacích služeb bude jen u nás dělat v nákladech v součtu 50 až 60 tisíc korun měsíčně navíc. Určitě si ale nemůžeme dovolit zdražit pivo naráz třeba o pět korun, protože bychom tím odradili hosty. Takže se to výrazně dotkne nás samotných,“ soudí Jiří Petrželka.

Vyšší sazba DPH se přitom nejvíce projeví v podnikání restaurací na vesnicích, které mají svůj provoz postaven především na čepovaném pivu. „Aktuální nižší sazba DPH na čepované pivo je spojená se službou, kterou hospodští poskytují svým zákazníkům v hospodě. Byla zavedená proto, aby hospodám pomohla v těžkých časech a ty stále trvají. Po dvou letech covidu, kdy byl 260 dní omezený provoz hospod, nyní čelí rostoucím nákladům a rekordní inflaci. Pivo je navíc pro velkou část podniků zásadním ekonomických hybatelem, především pak pro ty malé vesnické,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

Prazdroj sám do podpory hospody a restaurací každoročně investuje stovky milionů korun, ať už jde o výčepní vybavení, spolufinancování fasád, zahrádek či úprav interiérů, nebo školení výčepních a dalšího personálu. „Máme několik úspěšných rozvojových programů, které hospodským pomáhají zlepšovat jejich podnikání. Když na sobě zapracují, zvyšuje se jim návštěvnost i tržby a oni tak dokážou zvládat i krizová období, jako byla ta v uplynulých letech. Sami ale na záchranu gastra nestačíme. A ránu po zavedení skokového nárůstu DPH nebudeme spolu s hospodskými schopní zacelit,“ dodává Tomáš Mráz.

Vyšší zdanění čepovaného piva by bylo další ze série restrikcí, jimž gastronomie v posledních letech čelí. „Nejde jen o covid. Před tím došlo třeba k zákazu kouření, což také způsobilo odliv části hostů z hospod na vlastní zahrádky a do garáží. Zvláště to bylo vidět na venkově. Právě tam jsou hospody důležitým a často jediným společenským centrem. Současný vládní záměr tak dopadne silně nejen na vesnické hospody, ale ovlivní i komunitní život v mnohých obcích,“ komentuje ekonom Petr Havel.

Poznámka pro editory:

  • Plzeňský Prazdroj dlouhodobě a účinně pomáhá tuzemským hospodám a restauracím. Nabízí nejrozsáhlejší systém podpory a rozvoje gastronomických podniků v Česku, jeho aktivity různou formou pomáhají téměř každému z 20 tisíc podniků, kterým dodává pivo. Jen v roce 2022 do podpory a rozvoje hospod investoval přes 450 milionů korun. Pomáhá jim finančně i materiálně s vybavením (výčepy, tanky, předzahrádky, sklenice ad.) i se vzhledem (nové fasády, vylepšení interiérů) a nabízí také rozsáhlý rozvojový program, který hospodským pomáhá v mnoha oblastech: s ekonomikou provozu, skladbou menu, obsluhou, péčí o pivo i s propagací. Hospody, které rozvojovým programem Prazdroje prošly, hlásí větší zájem hostů, vyšší tržby a mají tak větší šanci čelit současné krizi.
  • S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva. 
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2022 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma dvě významná ocenění; první místo v kategorii odpovědného reportingu a hlavní cenu Trendsetter mezi velkými firmami.